Hva skal "bydelen" hete?

TEFT inviterer til navnekonkurranse for fremtidens "Fiskerifagskola".

Hva skal «bydelen» hete?

Fiskerifagskolen? Fiskerifagskola? Gravdal panorama? Eller noe helt annet? Nå inviterer TEFT til navnekonkurranse for Lofotens nyeste "bydel".

- Fiskerifagskola, som den oftest omtales som lokalt, har en lang og stolt historie på Gravdal. Når den nå står tom har vi foreløpig valgt å videreføre det lokale navnet på vårt utviklingsprosjekt. Men nå ønsker vi innspill fra lokalbefolkningen på hva området bør hete i fremtiden. Er det riktig å kalle det Fiskerifagskola, eller bør området få et nytt navn, spør Torbjørn H. Pedersen, Daglig leder i TEFT-gruppen.

Da skolebygget ble tatt i bruk i 1963 huset det Statens Fiskerifagskole. Senere har skolen båret navnene Gravdal videregående skole (1976-1986) og Nordland Fiskerifagskole (1986-2007). De siste årene var skolen underlagt Vest-Lofoten Videregående skole som egen avdeling.

- Vi har valgt å involvere bredt når vi planlegger hvordan området skal se ut i fremtiden. Da er det naturlig å be om innspill også på navnevalg. Vi tror det beste forslaget har et godt fotfeste i områdets historie, samtidig som det peker fremover mot nye tider for Gravdal, sier han.

Og den som kommer opp med det beste forslaget får ikke bare æren av å navngi det som skal bli en sentral del av Gravdals fremtid.

- Den som kommer opp med forslaget vi velger å gå for vil motta gavekort på en middag for to hos Lofoten Food Studio som takk, avslutter Torbjørn.